Een leuke les met een lastige start met 9 spelers.
Ik heb deze les aan het defineren van lokaties gewerkt.
Eerst een paar losse wup dingetjes om uit het hoofd te komen (woesj boing pauw, nu ook met groovelicious; Wat ben je aan het doen (En dan iets anders zeggend dat je doet); door de ruimte lopen en andere dingen benoemen dan je echt aanwijst).
Freeze tag, dit vond de groep erg moeilijk en liep ook niet lekker (lastig om echt vanuit het niets te starten en te accepteren dat mensen iets anders denken dan jij in je hoofd hebt.
Daarna met z'n alleen 1 lokatie maken door 1 voor 1 binnen te lopen en iets toe te voegen.
2 mime oefeningen:
1. Allemaal verschillende dingen uit een kast halen.
2. Masterclass deuren open doen.
Lokaties vanuit een verteller:
Oefenen met een plek beschrijven en de rest moet raden of je er echt geweest bent.
Als laatste een korte versie van de story teller gedaan waarbij 1 persoon uitgebreid een lokatie beschrijft en er uiteindelijk 2 personen in zet en die spelen kort een scene waarbij ze zo veel mogelijk gebruik maken van de lokatie die beschreven is. Dit leverde mooie verhaaltjes op, de stinkende stewardess in het aftandse vliegtuig zal ons nog lang bijblijven.
Afgesloten met een inspringtableaux.
Ik heb ze als huiswerk meegegeven om deze week bewust deuren open en dicht te doen om te voelen hoe dat in het echt gaat, wellicht nog leuk om daar volgende week iets mee te doen. Bijvoorbeeld deuren tikkertje (ik hoor na afloop graag hoe dat moet ;-))
Groeten Frank.
dinsdag 26 augustus 2008
dinsdag 19 augustus 2008
Franks 4e les 19 augustus.
Deze dus meteen maar even verwerken ;-)
Was een leuke les met 7 deelnemers en Caspar als bonus.
We zijn begonnen met een paar toss games met als inzet wel spelen dat je het wedstrijdje wil winnen, maar het is uiteindelijk toch (toneel)spel (En vooral heel oneerlijk).
We speelden het alfabetspel en een scene met alleen vragen.
In de tweede helft hebben we gewerkt aan de scene met teksten van briefjes.
Daarbij vooral gekeken naar de tekst die zegt emotionele inhoud geven en je laten raken door wat er tegen je gezegd wordt.
Veel plezier gehad en ook weer een aantal mooie scenes gezien.
Frank.
Was een leuke les met 7 deelnemers en Caspar als bonus.
We zijn begonnen met een paar toss games met als inzet wel spelen dat je het wedstrijdje wil winnen, maar het is uiteindelijk toch (toneel)spel (En vooral heel oneerlijk).
We speelden het alfabetspel en een scene met alleen vragen.
In de tweede helft hebben we gewerkt aan de scene met teksten van briefjes.
Daarbij vooral gekeken naar de tekst die zegt emotionele inhoud geven en je laten raken door wat er tegen je gezegd wordt.
Veel plezier gehad en ook weer een aantal mooie scenes gezien.
Frank.
Franks eerste 3 lessen
Ja dan zal ik mij er ook maar aan gaan wagen. In de eerste 3 lessen die ik gaf heb ik ongeveer de volgende spelvormen gedaan:
Parelsnoer
1 scene 3 emoties
emotioneel feestje
1 stem professor
dat klopt bob
Woord per keer verhaal
En volgens mij nog iets, maar ik kan mijn aantekeningen niet meer vinden (en ben er nu ook van overtuigd dat dat ook zo blijft dus snel opgeschreven wat ik nog wist).
Groeten Frank.
Parelsnoer
1 scene 3 emoties
emotioneel feestje
1 stem professor
dat klopt bob
Woord per keer verhaal
En volgens mij nog iets, maar ik kan mijn aantekeningen niet meer vinden (en ben er nu ook van overtuigd dat dat ook zo blijft dus snel opgeschreven wat ik nog wist).
Groeten Frank.
donderdag 14 augustus 2008
Eerste lessen Caspar
Twee lessen heeft Caspar lesgegeven in augustus.
De eerste avond waren we met 4, de tweede avond met 8!
Beide avonden waren erg geslaagd:
de sfeer was goed en er zijn hele mooie dingen ontstaan.
Het thema van de lessen was: OVERTUIGING en ACCEPTEREN.
Oefeningen die we gedaan hebben waren onder andere:
- met z'n tweeen een verhaal vertellen ("het was afgelopen woensdag en wij...")
- bumperstickers maken
Spelvormen die we gedaan hebben waren:
- een woord per keer professor
- armen door
Vooral de ARMEN DOOR was een groot succes!
Ik heb veel zin in de lessen in september...
De eerste avond waren we met 4, de tweede avond met 8!
Beide avonden waren erg geslaagd:
de sfeer was goed en er zijn hele mooie dingen ontstaan.
Het thema van de lessen was: OVERTUIGING en ACCEPTEREN.
Oefeningen die we gedaan hebben waren onder andere:
- met z'n tweeen een verhaal vertellen ("het was afgelopen woensdag en wij...")
- bumperstickers maken
Spelvormen die we gedaan hebben waren:
- een woord per keer professor
- armen door
Vooral de ARMEN DOOR was een groot succes!
Ik heb veel zin in de lessen in september...
donderdag 31 juli 2008
Eerste lessen van Robert
'Inderdaad Bob' 2pers: tellsell waarbij we een niet bestaand object verkopen
'1woord per keer professor' 4 pers: 3pers zijn professor die 1woord per keer praten
'emotiewissel' 3pers: 2 spelen een scene de ander noemt steeds een andere emotie
'jabber professor' 3pers: buitenlandse (jabbertalk) professor met vertaler
'1woord per keer professor' 4 pers: 3pers zijn professor die 1woord per keer praten
'emotiewissel' 3pers: 2 spelen een scene de ander noemt steeds een andere emotie
'jabber professor' 3pers: buitenlandse (jabbertalk) professor met vertaler
Theatersportlessen voor het Kwartiermakersfestival 2008
Op deze plek houden we bij wat er zoal in de lessen aan de Brouwersgracht gedaan is
Abonneren op:
Posts (Atom)